Laatste nieuws

Column

Ed van de Bijl LMV

Ed van de Bijl, directeur LMV

 

Uw rechtspositie bij (ver) koop van een huis

In 2005 werden er ongeveer 165.000 huizen verkocht en aangekocht, het merendeel daarvan met tussenkomst van een makelaar. Een groeiend aantal mensen kiest er op dit moment voor om zelf ‘een gokje te wagen’ en een huis aan te kopen of te verkopen zonder bemiddeling van een professional. In sommige gevallen kan dit uitstekend. Hebt u een nieuw huis, woont u ergens waar huizen gemakkelijk worden verkocht, heeft u genoeg vrije tijd er voor over en beschikt u over redelijke juridische en bouwkundige kennis? Dan kan zelf verkopen of aankopen een optie zijn.


Kijk wel altijd uit of u niet te veel betaalt of te weinig ontvangt, het bepalen van de waarde van een pand is en blijft specialisten werk. De gevallen waarin mensen, door zelf hun huis te verkopen, 2000 euro bespaarden aan makelaarskosten, om vervolgens 15.000 euro minder te vangen bij de uiteindelijke deal, zijn pijnlijk. En zeker niet incidenteel.
Wat zijn uw rechten en plichten bij aankoop en verkoop en wat te doen als er iets mis gaat? De verkoop van een huis is in feite niet zo gek veel anders dan de verkoop van ieder ander duurzaam kapitaal goed. In het Burgerlijk Wetboek staat beschreven waar u aan heeft te voldoen, wat uw rechten en plichten zijn. En iedere burger dient de wet te kennen! Dat in praktijk dit vaak wat moeilijker ligt, bewijst het feit dat het vak van advocaat in Nederland nog steeds bestaat.
Stel, u maakt gebruik van de diensten van een makelaar en toch gaat er iets mis, wat dan?
Dit gebeurt uiteraard in de praktijk. De branche organisaties van de makelaars (LMV, VBO, NVM) krijgen op jaarbasis ongeveer 300 tot 350 klachten te behandelen. Dat betekent dat ongeveer 1 op de 500 consumenten die gebruik maakt van een makelaar een klacht heeft. Dit komt neer op ongeveer 0,2%. Dat is nog steeds 0,2% te veel, maar relatief laag. Indien u een klacht heeft hebt u twee mogelijkheden.
U kunt uw klacht indienen bij de Klachtencommissie van de betreffende branche organisatie. Deze kan een oordeel vellen over de inhoudelijke verrichtingen van de makelaar, maar, let op, deze kan geen schadeclaim toekennen. Hebt u een klacht en bent u van mening dat u daardoor schade heeft geleden, die u vergoedt wenst te zien, dan kan de geschillencommissie van de branche organisatie u hierbij niet helpen.
In dat geval kunt u terecht bij de SGC, de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken. (www.sgc.nl) Deze onafhankelijke stichting kan, indien u in het gelijk wordt gesteld, de makelaar veroordelen tot het betalen van de geleden schade, met een maximum tot 10.000 euro. Let op, alleen makelaars die lid zijn van een branche organisatie zijn aangesloten bij de SGC.
Om uw rechtspositie zeker te stellen, dient u dus selectief te werk te gaan bij de keuze van een makelaar.
Stel een makelaar altijd de volgende vragen, laat dit eventueel schriftelijk te bevestigen:

  1. 1. Bent u aangesloten bij een branche organisatie? (LMV, VBO of NVM)
  2. 2. Bent u in het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering?
  3. 3. Bent u gediplomeerd en gecertificeerd?

Als u vragen hebt of twijfelt, neem dan altijd contact op met één van de branche organisaties, zij helpen u graag verder. U hebt namelijk recht op een goede rechtspositie!

Ed W.M. van de Bijl, directeur Landelijke Makelaars Vereniging LMV
evdbijl@lmv.nl

Zoek huizen in o.a. de plaatsen: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Groningen, Almere, Breda, Nijmegen, Apeldoorn, Enschede, huis kopen

 

© Huislijn.nl | Disclaimer Laatste update 24-10-2014

U zoekt een huis? U vindt een huis!